|
Murano to wysepka po³o¿ona na lagunie, ok. 10 min. drogi
vaporetto z Wenecji na pó³noc. Wysepka (a w³aœciwie kilka wysepek
porozdzielanych kana³ami) ma ok.
5 km2 i zamieszkuje j¹ ok. 8 tysiêcy ludzi.
Obok mamy widok Murano, lagunê i Wenecjê w tle. Murano jest zamieszkane ju¿ od czasów
staro¿ytnych, wiêc nie brak tu zabytków.
Romañska bazylika Santa Maria e Donato istnieje od VII wieku. Chluba jej s¹
bogate mozaiki posadzkowe i tajemniczy nastrój wnêtrza - co inspirowa³o wielu
poetów, tak¿e nasz¹
Mariê Konopnick¹.
Murano i w zamierzch³ych czasach i dziœ to przede wszystkim piêkne szk³o!!
|
Wyrabianiem szk³a zajmowano siê ju¿ w staro¿ytnoœci, ale szk³o Greków i Rzymian
by³o chropowate w dotyku i mêtne w kolorze. Dopiero w Wenecji i na Murano, gdzie szk³o
produkowano ju¿ od VIII wieku, gdzieœ w XII-XIII w.
wynaleziono szk³o twarde i przezroczyste. To zrewolucjonizowa³o ówczesny œwiat:
rozwinê³a siê optyka i
pojawi³y siê okulary - lektura by³a dostepna d³u¿ej i dla wiêkszej iloœci osób,
co przyœpieszy³o rozwój nauki,
okna oœwietla³y pomieszczenia przez ca³y dzieñ, mo¿na by³o d³uzej i lepiej pracowaæ,
pojawi³y siê szklarnie, odporne na deszcz i wiatr lampy...
Lustro spowodowa³o, ¿e zaczêto siê interesowaæ w³asn¹ osob¹, jej wygl¹dem, natur¹
psychologiczn¹ - pojawi³ siê autoportret.
Wiemy, ¿e pod koniec XIII wieku
wszystkie piece szklarskie z Wenecji zosta³y przeniesione dla bezpieczeñstwa na wysepkê Murano.
Mia³o to zapobiec groŸbie po¿arów w mieœcie. Produkcja rozwija³a siê intensywnie i
pod koniec XVw. szk³o weneckie zdominowa³o rynki europejskie.
Obok przedmiotów u¿ytkowych
produkowano na Murano tak¿e kostki ze szk³a dla wspania³ych mozaik.
|
Jedn¹ z bardziej znacz¹cych rodzin
hutników szk³a w Odrodzeniu by³a rodzina Barovier, jeszcze dziœ aktywna,
która miêdzy innymi odnowi³a tradycjê produkcji wysokiej jakoœci przezroczystego szk³a
tzw. cristallo.
To szk³o da³o fortunê producentom szk³a z wyspy.
Tu z prawej mamy tzw.kielich weselny Baroviera, z okresu Odrodzenia,
turkusowe szk³o zdobione emali¹.
Technika, krór¹ mistrzowie z Murano doprowadzili do wielkiej perfekcji to technika
filigranu lub siateczkowa (reticello) , któr¹ siê osi¹ga³o nak³adaj¹c na
przezroczyste szk³o cieniutkie rureczki z bia³ego matowego szk³a. Wspania³y przyk³ad
tego mamy obok z lewej - pojemnik ca³y owiniêty cieniutk¹ siateczk¹.
|
|
Szk³o z Murano jest wci¹¿ niezwyk³e. Uszlachetniane kilkudziesiêcioma sk³adnikami -
a nie jak gdzie indziej - kilkoma. Mistrzowskie technologie dawa³y wiele rodzajów szk³a :
kryszta³owe (cristallo), zdobione emali¹ (smalto), szk³o z drobinkami
z³ota (aventurine), szk³o wielobarwne (millefiori),
szk³o mleczne (lattimo). Mistrzowie szklarscy przez wieki podlegali surowym
prawom maj¹cym uniemo¿liwiæ wykradzenie tajemnicy produkcji szk³a z wyspy.
Za to grozi³o obciêcie r¹k! Córki mistrzów mog³y wychodziæ za m¹¿
tylko za obywateli Wenecji.
|
Mistrzowie dbali o elegancjê formy i czystoœæ linii.
Wychodzi³y z ich r¹k wspania³e przedmioty ze szk³a dmuchanego, leciutkie, bia³e b¹dŸ z delikatnym
odcieniem ultramaryny i ozdabia³y sto³y nie tylko panów weneckich. Produkowano
kuliste butelki, karafki, puchary i kielichy na
d³ugiej i cienkiej nó¿ce jak ten z lewej.
Dekorowano te przedmioty w ró¿noraki sposób: ozdobne brzegi formowano na gor¹co
za pomoc¹ szczypców, analogicznie tworzono wymyœlne spirale i zawijasy.
Czasami przedmioty przybiera³y fantastyczne kszta³ty
jak ten obok z prawej fantastyczny kaganek z muzeum w Murano.
| |
Tradycja chwa³y sztuki szklarskiej wyspy znajduje dziœ œwiadectwo w muzeum
szuki szklarskiej (Museo Vetrario) .
Jest to jedyne takie muzeum we W³oszech i jedno z nielicznych w œwiecie.
Mo¿na tam znaleŸæ przyk³ady wszystkich technik, form i wynalazków które
rozwija³y siê na wyspie od czasów antycznych a¿ do wspó³czesnoœci.
W muzeum mo¿emy podziwiaæ przede wszystkim rzadkie okazy z czasów Renensansu,
z³otego okresu rozwoju tej sztuki i tak¿e najwiêkszej chwa³y Wenecji.
Mo¿emy obejrzeæ wyrafinowane przedmioty malowane emali¹ i najwiêkszy wynalazek
mistrzów szk³a z Murano czyli szk³o kryszta³owe. Przezroczyste, najczystsze o czêsto
bardzo prostych formach które pozwalaj¹ przede wszytkim podziwiaæ grê œwiat³a w nich.
Na wyspie tak¿e dzisiaj s¹ piece szklarskie - jeden jeszcze z czasów Republiki Weneckiej -
gdzie mo¿emy na ¿ywo podziwiaæ pracê mistrzów szklarskich.
Wra¿enie jest niezapomniane - na naszych oczach powstaj¹ dzie³a sztuki z krainy u³udy -
przezroczyste i nierealne. I po to warto przyjechaæ na Murano !!
|