W 1503 roku na Tronie Piotrowym zasiadł Juliusz II z rodu Rovere. Był to człowiek bardzo energiczny, usunął z Włoch wojska francuskie, zwołał Sobór Laterański i nade wszystko realizował kolosalne projekty w zakresie sztuki. Rozbudowywał Bazylikę Św.Piotra, upiększał Watykan, dekorował Kaplicę Sykstyńską (Michał Anioł maluje sklepienie...). W 1508 roku wezwał do Rzymu Rafaela, wówczas 25 letniego, lecz już cieszącego się wielką sławą malarza pięknych madonn i doskonałych portretów. Juliusz II odmówił zamieszkania w apartamentach Aleksandra VI Borgii o dwuznacznej reputacji i do dekoracji swych nowych komnat genialnie wybrał Rafaela. Te apartamenty to tzw. Stanze (pokoje). Mieszczą się na II piętrze Watykanu. Rafael malował je począwszy od 1508 roku. Niestety śmierć malarza w 1520 roku spowodowała, że prace ukończyli już tylko jego uczniowie i pomocnicy. Podczas pobytu w Rzymie Rafael namalował jeszcze mnóstwo innych obrazów, był architektem Bazyliki Piotrowej i także Naczelnym Konserwatorem miasta do spraw antycznych zabytków. Prowadził też bardzo intensywne życie towarzyskie, co posrednio przyczyniło się do jego przedwczesnej śmierci w wieku 37 lat. |
Pierwsza Stanza ozdobiona freskami przez Rafaela
to Stanza della Segnatura, nazwana tak od urzędującego tu
wysokiego trybunału kościelnego
któremu przewodniczył papież. W sali tej są trzy kolejno pokazane tu
freski. Fresk obok to "Szkoła Ateńska". Fresk ten grupuje wszystkich
wielkich filozofów starożytności. Na środku malowidła zostali
umieszczeni rozmawiający Arystoteles i Platon. Skierowany w górę palec
Platona wskazuje na królestwo idei jako żródło inspiracji zaś
Arystoteles wskazuje na ziemie - przyrodę. Na fresku zostało sportretowanych
wielu współczesnych - Platon to podobizna Leonarda, a siedzący na pierwszym
planie obok bloku marmuru Heraklit to Michał Anioł. Scena rozgrywa się pod
oszałamiającą renesansową architekturą. Przesłanie tego fresku to droga która wiedzie do Prawdy poprzez Rozum. | |||
Drugi fresk ze Stanzy della Segnatura to "Dysputa
o Najświętszym Sakramencie"
czyli dyskusja wokół dogmatu pozostającego zasadniczym dla Kościoła,
dotyczącego obecności Chrystusa w Eucharystii. Rafael skupił tu w jednym obrazie świat widzialny i świat nadprzyrodzony. Punktem centralnym kompozycji jest monstrancja na ołtarzu. Nad nią mamy Ducha Świętego, wyżej Chrystus a nad nim Bóg Ojciec. W tym świecie nadprzyrodzonym obok Chrystusa widzimy Matkę Boską i Jana Chrzciciela, a dostojni mężowie u ich boków to postacie ze Starego i Nowego Testamentu. W dolnej częci obrazu mamy zgromadzenie wiernych skupiających swą uwagę na monstrancji. Wśród nich po prawej jest oczywiście papież i wielu świętych mężów i mistyków zajmujących się tym transcedentalnym dogmatem. | |||
Dalej w tej Stanzy, naprzeciwko tak teologicznej
dysputy znajduje się świecki a wręcz pogański obraz.
To "Parnas", czyli zgromadzenie starożytnych i renesansowych poetów
wokół Apollina. Grającemu na lirze Apollinowi po prawej towarzyszą muzy.
Z lewej starzec w niebieskiej szacie
to Homer, z rysami Laokoona ze znalezionej 5 lat wcześniej hellenistycznej rzeżby. Obok Homera Dante, dalej Wergiliusz, Horacy, Petrarka, Ariosto i inni. Niżej, siedząca postać kobieca to Safona z wyspy Lesbos, której zachowanie mogłoby wręcz usprawiedliwiać jej potępienie, a nie obecność w watykańskich apartamentach. Fresk ten pokazuje pontyfikat Juliusza II jako nowe szczęśliwe czasy poezji i sztuki. | |||
Kolejna stanza to
Stanza dell'Eliodoro, nazwana tak od fresku
przedstawiającego "Wygnanie Heliodora ze świątyni". Heliodor, wódz syryjski chciał obrabować Świątynię w Jerozolimie. Udaremnił to jeżdziec z nieba na białym koniu.
| |||
Bolsena, małe miasteczko malowniczo położone
nad jeziorem tejże nazwy (około 100 km na północ od Rzymu)
w roku 1265 była widownią zjawiska nadprzyrodzonego, które
Kościół upamiętnił wielkim dorocznym świętem, świętem Bożego Ciała. Pewnego księdza niemieckiego dręczyła wątpliwość, czy w Hostii znajduje się Krew i Ciało Pańskie. Wybrał się na pielgrzymkę do Rzymu by rozwiać wątpliwości i podczas mszy przezeń odprawianej w drodze, właśnie w Bolsena, dojrzał krew w Hostii. Krew splamiła ołtarz i ta relikwia jest przechowywana w katedrze. W tejże katedrze modlił się Juliusz II (po prawej przy ołtarzu) przed swymi wyprawami wojennymi. Ten fresk - "Msza bolseńska" ze Stanzy dell'Eliodoro mozna potraktować jako rodzaj wotum złozonego przez papieża przed wyprawami wojennymi. | |||
Święty Piotr został uwięziony w lochach.
W nocy pojawił się mu anioł w niebiańskiej poświacie, straże się pospały,
i anioł rzekł do Piotra "pójdź za mną" i wyprowadził go z więzienia. Wiezienie na stoku Kapitolu w Rzymie zwało sie Mamertinum i jeszcze dotąd mawiamy, że ktoś siedzi w mamrze... Warto zwrócić uwagę na oświetlenie scen fresku: z lewej mamy światło księżyca i żołnierza z pochodnią, od anioła bije nieziemski blask a straże po prawej leżą w ciemnościach. Rafael wyprzedza tu swoje czasy, antycypując tzw. chiaroscuro (jasno-ciemno po polsku...), które odnajdziemy później u Caravaggia) . Fresk ten symbolizuje wolność Kościoła wobec śmiałych zakusów władców Francji i Niemiec. |